Veiligheidsteam evenementen

Het veiligheidsteam (VT) van een gemeente bij evenementen heeft een cruciale rol in het waarborgen van de veiligheid en het soepel verlopen van het evenement. Onze adviseurs kunnen verschillende rollen in het veiligheidsteam vervullen.  Maar ook voor organisatoren of hulpdiensten kunnen wij een rol vervullen in een veiligheidsteam. 

  • We denken in de voorbereiding al met je mee.
  • We kunnen verschillende rollen in het VT uitvoeren.
  • De veiligheid van het evenement is bij ons in goede handen.

Wij leiden in goede banen

Dankzij onze achtergrond in evenementen en openbare orde & veiligheid kunnen wij veiligheidsteams leiden. We houden daarbij rekening met de samenwerking en rollen in het team. Wie is daarvoor verantwoordelijk, wie neemt beslissingen en mag diegene dit ook doen? Onze adviseurs kunnen verschillende rollen hebben in een veiligheidsteam:

  • Voorzitter
  • Verslaglegger
  • Procescoördinator
  • Adviseur (vanuit de hulpdiensten, als OOV’er, evenementencoördinator of vergunningverlener)

Onze werkwijze

Per evenement gaan we met je in gesprek om een duidelijk projectplan op te stellen. In de voorbereiding op deelname aan een veiligheidsteam voeren we vervolgens deze werkzaamheden uit:

  • Als voorzitter: We schrijven een operationeel voorbereidingsplan voor de leden van het veiligheidsteam. 
  • Beschouwen we de omgeving en organiseren we korte lijnen met in het veld.
  • Controleren of we alle besluiten, toestemmingen en bijbehorende aanvragen hebben.
  • Bepalen of er (aanvullend) cameratoezicht nodig is.

Tijdens het evenement:

  • Afhankelijk van de rol invulling geven aan het Veiligheidsteam
  • Gaan we zelf het veld in om te zien en te voelen hoe het gaat. 
  • Gaan we het liefst pragmatisch te werk.
  • Beeldvorming en besluiten nemen of vastleggen waar dit nodig is
  • Informeren van bestuurders bij incidenten
  • Evaluatiepunten noteren vanuit het veiligheidsteam voor het evenement en de samenwerking. 

Met het veiligheidsteam zorgen wij, samen met de organisator, voor een veilig en ordelijk verloop van het evenement. 

Veelgestelde vragen

Hendrik Av
Harmen
Walter

Zit jouw vraag er niet tussen?

Zijn jullie detacheerders?

Nee. Wij zijn een adviesbureau. Wij helpen organisaties met het oplossen van specifieke problemen, het verbeteren van processen of het implementeren van veranderingen. Dit kan zowel intern als extern gebeuren. Wij geven gevraagd en ongevraagd advies, doen aanbevelingen en kunnen ondersteuning bieden bij de implementatie van voorgestelde oplossingen. 

Kan ik jullie ook inhuren voor een doorleefsessie?

Absoluut! We voeren regelmatig doorleefsessies uit voor de semi-overheid of bij evenementorganisatoren. Wat we ook heel waardevol vinden is de samenwerking tussen beide partijen stimuleren. Vooral bij grote evenementen is het zeer waardevol om als organisatoren en gemeenten gezamenlijk een doorleefsessie te doorlopen.

Zijn jullie ook aanwezig tijdens evenementen?

Uiteraard zijn we als onderdeel van het veiligheidsteam aanwezig tijdens evenementen. Onze medewerkers zijn ontzettend flexibel en genieten ervan wanneer een evenement vlekkeloos verloopt. En mocht er ondanks alle voorbereidingen toch iets gebeuren, dan zijn we daarop voorbereid.

Ik heb een snelle adviesvraag. Waar moet ik heen bellen?

We kunnen ons goed voorstellen dat er situaties zijn waarbij je snel in contact wil komen met een van onze adviseurs. In dat geval kun je ons bereiken via telefoonnummer 085 106 13 57 en per mail op info@scherpinveiligheid.nl. Wij zorgen ervoor dat de juiste expert zo snel mogelijk contact met je opneemt.

Benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen?

Wij komen zo snel mogelijk terug op je vraag

 

Onze experts helpen je graag

Toon mij alle

Experts