De uitdaging binnen het onderwijs is, zoals we ook bij andere branches zien, dat veiligheid niet altijd primair in beeld is. Veiligheid vormt immers niet de ‘core-business’ van het onderwijs. Bovendien gelden er brede definities van veiligheid.
De Wet veiligheid op school schrijft het volgende voor:
- Scholen hebben veiligheidsbeleid, waarin ze beslissen welke maatregelen worden genomen;
- Scholen maken duidelijk hoe ze pesten tegengaan;
- Scholen trainen personeel tegen agressie en geweld
- MBO scholen moeten een veiligheidsplan hebben;
- Onderwijspersoneel moet een VOG hebben.
De MBO-raad heeft op basis van hiervan, een praktische indeling gemaakt in vier pijlers waarop het beleid kan worden gebaseerd:
- Veilig leer- en werkklimaat: Dit omvat een sfeer van respect, openheid en tolerantie, waar iedereen zich gewaardeerd voelt en zich vrij kan uiten.
- Veiligheid in het curriculum: Studenten leren over veiligheidsthema's die relevant zijn voor hun opleiding en toekomstige beroep.
- Veiligheid bij incidenten: Scholen hebben een plan om te dealen met incidenten, zoals ongevallen, agressie of intimidatie.
- Veiligheidscultuur: Iedereen binnen de school, van student tot bestuurder, draagt bij aan een cultuur waarin veiligheid centraal staat.